Skriblerier om hverdagsliv, interiør, baking og andre sysler!

Skriblerier om hverdagsliv, interiør, baking og andre sysler!

tirsdag 3. juli 2012

Koppekaker!



Jeg elsker å lage koppekaker!
Jeg er ikke veldig glad i de typiske "norske" muffinsene (alla 1-2-3 muffins), så jeg pleier å gjøre om kakeoppskriftene mine til koppekaker. Denne gangen fikk jeg en oppskrift på en utrolig saftig og god sjokoladekake fra ei venninne ("den vordende mor"). Det hun ikke visste var jo at det var til henne de skulle bakes.. ;)


Sjokolademuffins m/kremostglasur

ca. 45 muffins!
(Eller en langpanne!)
Du trenger:

5 egg
1 rømme (Jeg brukte lettrømme)
4 dl vann
400 g smør
8 ss kakao
9,5 dl hvetemel
9 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ts natron

Ha smør, vann og kakao i en kjele og la blandingen få et oppkok. Pass på å vispe ut alle kakaoklumper. Mens blandingen kjøles ned litt, blander du sammen alt det tørre. Rør så sammen kakaoblandingen, rømmen og eggene sammen med det tørre til en jevn røre. Fordel så i muffinsformer. Bruk gjerne muffinsbrett også, slik at muffinsene ikke bare renner utover.. Stekes på 180 grader varmluft i 19 minutter (det var perfekt steketid på min ovn;).


Glasur:

150 g smør
1 egg
1 boks philadelphiaost naturell
1,5 pk melis...
Noen dråper romessens (frivillig)

Smelt smør og bland alt sammen med en miksmaster. Det blir mye glasur!


Kan evt halvere kakeoppskriften og dermed glasuroppskriften også. Men koppekakene er like gode etter et opphold i fryseren! Kjempefint å ha til plutselige besøk :)


Nam!!






1 kommentar:

  1. Nydelig grønn farge på de kakene :) virkelig lekre !

    SvarSlett