Skriblerier om hverdagsliv, interiør, baking og andre sysler!

Skriblerier om hverdagsliv, interiør, baking og andre sysler!

søndag 5. februar 2012

Fylte vaniljeboller

Forrige søndag virka det som om halve Norge bakte noen deilige fristelser
- og ja(!), jeg ble frista!
Men siden jeg hadde påbegynt en sunnere livstil, holdt jeg meg i selene! Lørdager er dog "fridager" og i dag så jeg mitt snitt til å bake deilige vaniljeboller
- og jaggu var de gode!

Her følger oppskriften.

100 gram smør
5 dl  melk
750 gram hvetemel
100 gram sukker
1 pk tørrgjær
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
Masse kardemomme
2 egg (1 til deigen og 1 til pensling)
1 halv pk vaniljekrem til fyll

Varm opp melken og smelt smøret i melken. Bland alt det tørre sammen, så heller du væsken i (pass på at den ikke er for varm, da kveles gjæren).
Eltes godt i kjøkkenmaskin eller ekstra godt for hånd. Til slutt eltes 1 egg inn! La deigen heve i 1 time.


Trill ut til 24 emner.
Fyll vaniljekremen i en kremsprøyte og sprøyt den inn fra undersiden av bollen.


La bollene etterheve til ca dobbel størrelse.
Pensle så med et sammenpisket egg, før de stekes midt i ovnen på 225 grader i 8 minutter eller til de har fått en gyllen farge!


Serveres gjerne med et dryss melis over og kakao ved siden av ;)



Velbekomne!


5 kommentarer:

  1. Jeg var jo så heldig å fikk smake- skikkelig gode :)

    Monica

    SvarSlett
  2. Mmmm de så gode ut. men blir det vanilje i hele bolla eller blir det hulrom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir et hulrom :) Dytt sprøytespissen godt inn i bollen og sprøyt kremen inn til bollen blåser seg opp :)

      Slett
  3. Å gud, de skal jeg prøve å lage engang. Så helt fantastiske ut:)
    Madeleine

    SvarSlett
  4. Denne oppskriften så veldig deilig ut :-) Må prøves ut ven en anledning.

    SvarSlett